2014. okt 11.

Fejben repülés

írta: Hobbipilóta
Fejben repülés

flyinheadlead.jpgflyinhead.gifAz ínséges időszakokban, amikor az embernek le kell mondania a repülésről (lásd előző írásomat a lemondásról), még sem kell teljesen elfelejteni azt. Van egy csomó lehetőség ilyenkor is a repülés mellett maradni.

Ha nem is gyakorlatban, de elméletben.A jó pilóta nem csak repül, hanem fel is készül. És nem csak egy adott repülésre, hanem a jövőre is.

Nincs elegendő mennyiségű ismeret, mert itt is igaz a mondás, hogy minél többet tanulok, annál jobban látom, hogy milyen keveset tudok. Van sok olyan ismeret, amit repülésmentes időszakokban magunkévá tehetünk.

A jó növendék meg akkor is repül, ha a földön (vagy a föld alatt) van. Méghozzá fejben. Mit is jelent ez?

A kezdetekben vala az iskolakőr...
A legtöbb manőver gyakorlása az iskolakörök repülésével történik. Előkészületek, ellenőrzőlisták, felszállás, emelkedés, emelkedő forduló, vízszintes repülés, süllyedés, süllyedő forduló, féklapozás (vagy fékszárny), megközelítés, kilebegtetés, leszállás. Na és ezek egymás után következő lépései, például emelkedésből vízszintes repülésbe átmenet.

A jó növendék éjjel nappal repül. Persze nem fizikailag, hanem sokszor elméletileg. Nem lehet elégszer végigrepülni az iskolaköröket fejben, minden egyes mozzanatot átgondolva. Egy két példát kiemelve: mikor vesszük el a gázt, fordulóban hogyan húzzuk vagy toljuk a gép orrát, hogyan féklapozunk, hogy kell csúsztatni, mikor mit kell tenni.

És még ezt is lehet csűrni-csavarni, hiszen bele lehet szőni a teljes rádiózást, olyan eseteket, amikor a torony nem azt válaszolja, amire számítunk (pl. nincs "pálya szabad" és kell egy-két 360 fokos forduló). Ha meg már van pár repült óra és gyakorlat, bele lehet szúrni vészhelyzeteket is.

Aki útvonalakat repked, az egyrészt tervezhet otthon pár útvonalat, le is "repülheti" Google Earth-ön, vagy a kocsiban, buszon egyszerűen végigrepülheti párszor az ismertebb útvonalakat.

És nem utolsó sorban sok pénzt lehet megspórolni azzal, ha az ember fejből keni-vágja az ismereteket, nem felejti el 2 gyakorlat között, és nem csak a levegőben, pénzért gyakorol.

Profiktól várok még további ötleteket, hogy a kezdő tanoncokat ne keserítse el, ha párszor nem tudnak a magasba emelkedni.

Szólj hozzá

időjárás elmélet ár lemondás