2014. sze 03.

Mi mennyi?

írta: Hobbipilóta
Mi mennyi?

penzEz nem egy olcsó sport. Mindenkinek azt ajánlom, hogy járjon utána minden költségnek. Itt leírom az általam eddig látott lehetséges költségelemeket.

A gyakorlati képzés óráinak ára. Minden iskola elmondja, hogy 1 óra mennyibe kerül. MOVIT-tal ez 17 000 és 22 000 Ft között mozog. Ebben már benne van az oktató díja.

Na de mit is jelent az 1 óra? Alapból úgy néz ki egy gyakorlati foglalkoztatás, hogy miután kiérsz a repülőtérre és találkozol az oktatóval, tartotok egy elméleti megbeszélést arról, hogy mi volt legutóbb, mi következik ma. De pl. az első gyakorlaton elmondja a reptérrendet, a különböző adminisztrációs és egyéb kötelezettségeket. Ha úgy alakul, akkor kitoljátok a hangárból a gépet, esetleg meg is tankoljátok kannából, illetve a gépet átellenőrzitek (ez köteező elem!). Majd következik a repülés (az első alkalmakkor egy fél óra körül van). Leszállás után pedig megint egy kis elmélet arról hogy mi történt.
Ez az egész 30 perc repüléssel akár 2-3 óra elfoglaltságot is jelenthet. Azonban ez nem 2-3-szor 20 000 Ft! A gyakorlati oktatásba a repülés óraszáma számít! Az viszont iskolánként eltérő, hogy mettől meddig számolódik az idő. Van ahol a motorindítástól, van ahol a gurulástól és van ahol a felszállástól. Nagyok a különbségek, hiszen a hideg motort indítás után melegíteni kell, a gurulás és a felszállás között pedig ott van a felszállás előtti ellenőrzőlista. Így könnyen lehet, hoy a 20 000 Ft-os óra olcsóbb, mint a 18 000 Ft. Ezt jó előre tisztázni!

Reptéri illeték. Kell még számolni az esetleges reptéri illetékekkel. Ez minden repülőtéren más. Van ahol nincs díja, van ahol 1 000 - 2 000 Ft. Van ahol az iskolakör miatti "touch and go" (le és tovább)  olcsóbb, mint a "csak le", van ahol lehet egy egyszeri átalánydíjat fizetni (pl. Tököl). Nem elhanyagolható tétel. A képzés során 170 körüli leszállás van. Ez csak 1 000 Ft-tal számolva is tetemes.

Klubtagsági díj. A legtöbb szervezetnek van ilyen. Lehet ez évi 20 000 Ft, de lehet havi 6 000 Ft is (azaz évi 72 000 Ft)

Tankönyv. Minden iskola a Fábián András által szerkesztett "PPL kézikönyv - A repülőgép-vezetés elmélete" (www.pplkonyv.hu) című könyvből tanít. Ennek ára jelenleg: 16 500 Ft. Van, hogy még egy 4 000 Ft-os meteorológiai könyvet is be kell szerezni.

Repülési napló, azaz a logbook. Ez 3 000 - 5 000 Ft

(frissítés - 2016. május 25.)
Vizsgadíjak
Az elméleti vizsga tantárgyanként 2 000 Ft. Kilenc tantárgy van és az első alkalommal az összeset meg kell próbálni, azaz először 18 000 Ft. Majd ha valamelyik tárgy nem sikerül, akkor azt ismételni lehet újabb 2 000 Ft/tárgy díjért.
A gyakorlati vizsga 14 000 Ft a hatóságnak, és a vizsgáztatót is ki kell fizetni, ami 30 000 Ft körül mozog.

Repülési térkép. Ez leginkább a magyarországi ICAO 1 : 500 000 térkép. Fóliázott legyen, ez nagyon fontos, különben minden útvonalhoz lehet újat venni. Ára kb. 5 000 - 6 000 Ft

Lehet még számolni egyéb apróságokkal is (filctoll, vonalzó, szögmérő), de még el lehet szállni pl. egy akciókamerával, ha valaki rögzíteni akarja, vagy GPS loggerrel, diktafonnal stb. Szokták még ajánlani idővel a saját fejhallgatót is, ami 30 000 Ft körül mozog.

Erősen javaslom, hogy minden iskolánál kérdezd végig ezeket és az egyéb költségeket részletesen! Nem fognak megharagudni, ha egy leendő pilóta alapos.

Szólj hozzá

oktatás pénz ár illeték tankönyv