2014. sze 11.

A döntés

írta: Hobbipilóta
A döntés

decideA szoktató repülés után még kicsit hezitáltam, hogy melyik képző szervet is válasszam. A döntés mögött a következő dolgok álltak.

Anyagi lehetőségek szembeállítva az árral. Itt maga a végösszeg is fontos, de még fontosabb az ár/érték arány, azaz hogy adott pénzért mit kapsz.
Fontos, hogy az egyéb költségeket is figyelembe kell venni, nem csak az óradíjat felszorozva a teljesítendő órákkal. Az anyagiakról egy kis szösszenet ide kattintva...

Repülőtér
Ezzel kapcsolatban két dolgot kell megfontolni:

  1. Hol van? Azaz könnyen elérhető legyen onnan, ahonnan járni akarok repülni (lakás, munkahely stb.). Nem mindegy, hogy az utazás 15-20 percet vesz el, vagy 1-2 órát. Körülményesebb megszervezni az életet, ha utazással kell tölteni. És fontos a megközelíthetőség is.
  2. Milyen a környezet? Nekem fontos volt, hogy olyan helyen tanuljak, ahol van élet és nem csak egy fajta pálya van. Az élet alatt azt értem, hogy olyan környezetben tanuljak meg repülőgépet vezetni, ahol van forgalom, beleértve a valós rádió forgalmazást is. Példaként tudom hozni, hogy autóvezetést tanulni nagyon jó egy kis településen, de ha itt tanul és szocializálódik valaki, az a városi (még inkább Budapesti) stílust sosem fogja megszokni. Ugyanez érvényes a repülésre is. Ha olyan reptér az 'anyareptér", ahol nincs forgalom, akkor egy komolyabb környezetben ez stresszt okozhat, főleg egy kezdő pilótának. Illetve a rádiózást is a gyakorlatban lehet megtanulni igazán.
    A környezethez tartozik a pálya is. Nekem fontos volt, hogy ott tanulhassak, ahol van beton is és füves pálya is. Ha mindkettő sajátosságait megszokom, nem érhet meglepetés idegen reptéren (legalábbis ezen a téren nem). Ez Tököl felé húzott.

Az iskola stílusa / oktató stílusa
Minden iskolának és minden oktatónak meg van a maga stílusa. És minden pilótának is kialakul a sajátja. Kérdés, hogy az iskola stílusa illeszkedik-e az enyémhez, illetve az elképzeléseimhez.
Vannak nyugisabb "öregesebb", megfontoltabb iskolák, vannak pörgősebb, fiatalosabb iskolák.
Van amelyik egy jó kis klub és van amelyik egy kereskedelmi szervezet. Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki és a céljainak mi fekszik. Erre is jó "kóstoló" a szoktató repülés (erről egy szösszenet a következő részben olvasható).
Van olyan iskola, ahol csak egy adott oktató visz végig, van ahol lehet váltani időnként, sőt ajánlják ezt.
Nálam döntési szempont volt, hogy több oktató keze alatt tanuljak, hiszen mindenki másra fókuszál. Lehet, hogy az egyik elsiklik valami felett, ami fontos, de a másik kiszúrja.

Az iskola jogosultsága
Ez főleg most kérdéses, mert épp átalakítás alatt vannak a szabályok és nagyon kevés iskolának van még a kezében a jogosultság, hogy képezzen. Még azok közül is, akik eddig több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek. Ez is egy rizikófaktor. Már nem elég, hogy ők képzik a világ legjobb pilótáit, egy nemzetközi követelményrendszernek kell megfelelniük (függetlenül attól, hogy ezek a követelmények mennyire helytállóak, vagy mekkora hülyeségek). Végül nem kell félni a döntéstől, a "kiesett" iskola nem fog véres karddal kergetni, sőt biztosan szívesen látnak majd vissza a klubjukban, ha már meg van a szakszód.

Szólj hozzá

klub döntés iskola ár repülőtér képzés