2014. okt 07.

Tudni kell nemet mondani

írta: Hobbipilóta
Tudni kell nemet mondani

A pilótaság legnehezebb, de az egyik legfontosabb tényezője

no.pngSok mindent tanítanak a "pilótasuliban", de a legfontosabb dolgok egyikét mindenképpen ki kell emelnem: tudni kell nemet mondani!

A repülésben olyan nincs, hogy "ez még határeset". Ha határeset, az azt jelenti, hogy NEM!!! Ez borzasztóan fontos. Ma de mik ezek a nem helyzetek?

Az egyik legfontosabb tényező az időjárás. Még a nagy gépek is ki vannak téve az időjárás szeszélyeinek, de egy kisgépes pilóták életét még jobban befolyásolja. Ha az időjárás a felszállás és a repülés feltételeinek nem felel meg, vagy éppenhogy csak megfelel, akkor nem szabad már felszállni sem. Ez nem csak azt jelenti, hogy otthon megnézzük az aktuális időjárást, az előrejelzést, meg az induló reptéren felnézünk az égre. Az egész repülési feladat alatt megfelelőnek kell lennie az időnek. Azaz végig kell nézni az egész útvonal időjárását a repülés megkezdése előtt. Ebbe beletartoznak a METAR és TAF táviratok (erről majd egy másik részben), a széljelentések, a radarképek és sok egyéb iromány, ami az Interneten fellelhető, és létezik egy telefonos kisgépes tájékoztatás is (az ATIS mellett).
Ha minden OK, akkor és csak akkor szabad elindulni. Érdemes még megkérdezni a nálunk sokkal tapasztaltabb pilóták véleményét is, és mindig a legnegatívabbat vegyük alapul. Annak a tanácsát, aki azt mondja, hogy "repültem már ennél rosszabban is", ne vegyük figyelembe. Az időjárás nagy úr!

De van más eset is, amikor nemet kell mondani. Bármikor úgy érezzük, hogy az adott feladatot nem tudjuk biztonsággal elvégezni, vagy kockáztatni, kapkodni kell, azonnal nemet kell mondani. Nemet kell mondani még magunknak is.
Tipikus eset, amikor egy reptéri tájékoztató rákérdez, vagy felajánl egy azonnali felszállást. A tapasztalatlanabb pilóták (értsd több száz óra alatt!) nyomban elkezdenek kapkodni, esetleg valamit nem néznek meg, nem kapcsolnak fel stb. és kezdődik a sok hibázás. Egyszerűbb azt mondani, hogy "negatív, megvárom az elhaladó forgalmat / leszálló gépet..." és szépen, nyugodtan végrehajtani mindent amit kell. Veszítünk pár percet, de nem kockáztatunk.
Ugyanilyen lehet, ha egy leszálláskor inkább úgy döntünk, hogy még kőrözünk/gyakorlunk 5-10 percet, amig a nagy forgalom elmegy és nem próbálunk meg beékelődni sok gép közé (főleg, ha lassabb géppel vagyunk).

Mondj bátran nemet!

Ez a cikk pedig azért született, mert most már 3 gyakorlatom is elmaradt az időjárás miatt. Nem szomorkodni kell ilyenkor, hanem büszkének lenni arra, hogy tudunk nemet mondani.

Szólj hozzá

időjárás elmélet lemondás