2014. sze 07.

Egymotoros vagy MOVIT

írta: Hobbipilóta
Egymotoros vagy MOVIT

movitAmikor rájöttem, hogy én márpedig pilóta leszek, még csak Cessnákban ültem és úgy képzeltem el, hogy ez a legkönnyebb, legolcsóbb út (ami borsosan drága). Sok-sok olvasgatás után viszont újabb távlatok nyíltak meg előttem.

Azt tudtam, hogy a vitorlázórepülés nem az én műfajom. Ahhoz már nem vagyok elég időmilliomos, hogy hosszú hétvégéket áldozzak 1-1 óra repülésért. Hiszen bármennyire szép, bármennyire kihívás és bármennyire is nagyobb sportteljesítmény egy vitorlázógépet vezetni, az ember jobban ki van téve az időjárásnak és sokkal több emberre van utalva.Gondoljunk csak arra, hogy hány ember kell a felszálláshoz. Kell aki a levegőbe juttat (vagy pilóta, vagy csörlő), kell aki futkorászik amíg szárnyra nem kap a gép és még pár kiszolgáló.

Úgyhogy biztos volt, hogy motoros repülés lesz. A SEP-ek (Single Engine Piston - Egymotoros dugattyús repülőgép) a legismertebbek, aminek az ismertségét számos országban a könnyen elérhető, és könnyen vezethető Cessnák mélyítették. Gyakorlatilag ezek a gépek úgy lettek tervezve, hogy az USA-ban egy háziasszony el tudjon menni vele vásárolni. Ha nem hülye a pilóta, igazából nem lehet semmilyen baj.

Az USA-ban azonban szeretnek repülni, meg kísérletezgetni, illetve a szabályozás is segítőbb, és elkezdtek maguknak az emberek repülőszerkezeteket építeni. Így jöttek létre az UL-ek (Ultra Light - ultrakönnyű repülőgép). Először ezek könnyűszerkezetes gépek voltak, de a későbbiekben egyre komolyabbak lettek. Magyarországon is gyártanak ilyet (korábban Corvus, manapság Magnus). Ezek egyelőre nem túlzottan elterjedtek Magyarországon, képzést is nehéz velük találni.

Pár UL:

UL2  UL1  Besuch per Flug bei Ulbi Flugplatz Hassfurt

Egyszer csak képbe kerültek a MOVIT-ok (Motoros Vitorlázók - Touring Motor Glider). Először azt kerestem, hogy hogyan lehet olcsóbban eljutni a célig, de a végén egy sokkal szuperebb dolgot találtam. Igaz, hogy a MOVIT-ok gyengébb motorral, szerényebb sebességgel bírnak, mint a SEP-ek (ez azért így nem teljesen igaz minden esetben), esetleg gyengébb műszerezettséggel, de ezen kívül nagyon sok pluszt képesek adni. Az ár kérdésén felül (ami akár 50%-a a Cessnáknak):

  • Ha valaki ezzel tanul meg felszállni, repülni, akkor erősebb motorral már nem lesz gondja
  • Magas a siklószáma. Azaz álló motorral tovább siklik, mint mondjuk egy SEP. Pl. a Falke (MOVIT) siklószáma 20 körüli, a Cessna siklószáma 7 körüli. Mit is jelent ez? A Falke 1 km magasságból 20 km távolságot képes megtenni hajtás nélkül (azaz leállított motorral), míg a Cessna jó esetben is csak 7-et.
  • A magas siklószám miatt leállított motorral képes vitorlázni, lehet vele "termikelni", ami már sportteljesítménynek is tekinthető és plusz élvezetet hoz a repülésbe
  • Ugyancsak a magas siklószám miatt, ha valamilyen okból leállna a motor, igen sokáig a levegőben lehet maradni, megtalálni a megfelelő leszállóhelyet, vagy akár visszatérni a kiinduló reptérre

Agyagiak
Nézzük, hogy hogyan alakulnak a költségek a MOVIT és a SEP esetében

Oktatás

1 óra MOVIT-tal 17 000 - 22 000 Ft között mozog oktatóval
1 óra Cessna 150-essel 35 000 - 40 000 Ft (ugyancsak oktatóval)

LAPL-hez szükséges minimum 30 óra (de lehet az könnyen 40 is). Átlagárral számolva:
MOVIT: 30 x 19 500 = 585 000 Ft
SEP: 30 x 37 500 = 1 125 000 Ft (azaz 92%-kal drágább)

Szakszóval repülés:

1 óra MOVIT-tal: 15 000 - 18 000 Ft. Ez a motoros idő, de lehet vitorlázni is!!!
1 óra MOVIT vitorlaidő: 4 000 (!) - 9000 Ft - ez azért már nem rossz
1 óra Cessna 150-essel: 30 000 - 35 000 Ft

A MOVIT-SEP út
Korábban volt lehetőség rá, hogy pár óra átképzéssel MOVIT szakszóval rendelkező megszerezze a SEP-et is. Ez most az új rendszerben még éppen bevezetés alatt van. Elvileg 2015 áprilisától lesz rá lehetőség. Ez plusz 10 gyakorlati órát jelent.

Számoljunk:

30 óra MOVIT-tal: 585 000 Ft
10 óra SEP: 375 000 Ft
Összesen: 960 000 Ft

Azaz így is bőven jobban megéri MOVIT-on kezdeni.

További előnyök

  • 2 osztályra is lesz minősítésed LAPL (A) TMG - a MOVIT-ra és LAPL (A) SEP az egymotoros repülőgépre
  • Későbbiekben, ha az anyagi helyzet nem alakul megfelelően, de a repülés már hiánybetegséget okoz, a MOVIT repülés még mindig elérhetőbb

 

Hasznos linkek:

Szólj hozzá

ár képzés Cessna Ultra Light UL Falke TMG LAPL MOVIT SEP Single Engine Piston Touring Motor Glider